Rock’n’roll-advent

FridainlaggramSå äntligen är adventstiden här. Oavsett vad man tycker om advent, så tycker man något.

Jag läser en krönika i SvDs inredningsbilaga, om adventspynt. Den startar med en traditionell diss av dem som tjuvstartar. För det finns väl inget som vi älskar att hata så mycket som dem som tar fram grannlåten i förtid? En stjärna i fönstret före första advent på 2000-talet är stigmatiserande. Man får stå ut med att bli hånad, bespottad och förlöjligad. Eller så kan man se det från andra sidan. Som en kollega sa:

”Att ta fram ljusstaken för tidigt är så nära rock’n’roll man kommer nuförtiden”.

Som heltidsarbetande familjefar finns det inte så många rebelliska inslag kvar i livet. Men att klä in balkongen i ljusslingor och kanske till och med ta in granen innan december. Där snackar vi modernt uppror.

Den andra spaningen i inredningsmagasinets krönika är att det inte är ok att go all in på julpynt, inte ens om man gör det i rätt tid. Det är liksom inte helt i sin ordning att gilla elljusstakar och tomtar överallt. Det markerar att man inte har ”god smak”. Och ”god smak” är vår tids viktigaste klassmarkör. Krönikören berättar om hur hennes designintresserade vänner inte kan stå ut med hur julpyntet skär sig mot övrig inredning och sträcker sig inte längre än till någon julblomma och röda kuddfodral. Krönikören själv erkänner dock att hon trots allt gillar sina stjärnor och stakar. De få hon har.

Jag fnyser för mig själv och tar fram kartongerna med adventspyntet. Och inser att vissa grejer är rätt fula. Tar mig ned på stan, följer folkströmmen till de affärer som säljer julstjärnor och ljusstakar. Det är ju ändå första advent i morgon. Jag tänker att nu ska jag unna mig en ny, fin stjärna att hänga i vardagsrumsfönstret. Efter att ha besökt stadens alla inredningsaffärer inser jag till min fasa att jag tillhör den där snobbiga gruppen inredningsintresserade. För allt julpynt är ju så fult. Jag kommer hem tomhänt.

Kan det vara rock’n’roll att inte adventspynta alls?

SignFrida

2 thoughts on “Rock’n’roll-advent

Kommentera

