Har du koll på vad räven säger?

AletteinlaggramJag tyckte länge att det var en merit i sig att inte klicka på länkar som massdelats i sociala medier. Länkar med påhoppade texter i stil med ”HAHA! SE DEN! ETT MÅSTE”. Det var liksom lite coolt att låta bli. Att inte dras med.

 

Men det var då.

Nu är det närmast omöjligt att undvika de virala trenderna som kräver utrymme i media. Jag försöker inte ens. Videoklipp, bilder och musik som blivit ”virala” stannar inte bara på sociala medier utan refereras till i TV, radio och – inte att förglömma – i samtal med andra människor.

Känslan av att ha missat en viral länk påminner mig om när jag gick i småskolan och upplevelsen av att ligga sjuk hemma och tänka på att klasskompisarna lärde sig en bokstav som jag ännu inte lärt.

Det kan däremot diskuteras hur stor betydelse Van Dammes split, Harlem shake och sura katter har för allmänbildningen. Men med tanke på alla tv-dokumentärer om rävar och deras läten som jag zappat förbi den senaste tiden skulle man tro att de virala trenderna ändå har någon del i allmänbildningen.

Jag har funderat över vad som gör att just de fenomen som blir virala blir det. Hur kommer det sig att vissa videoklipp gillas och delas av människor över stora delar av världen? Många inslag är underhållande, men viktigast är att de är överraskande. Det är väl just det som är essensen av det virala – att det inte går att förutsäga vad som kommer att slå igenom.

Av alla överraskande Youtubeklipp är dessa bland mina favoriter:

OK go – Here it goes again

Ylvis – The fox

Barack Obama sjunger Call me maybe av Carly Rae Jepson 

Vilka är dina favoriter?

SignAlette

Kommentera

